Vi är ledsna att höra att du har haft en negativ upplevelse hos oss. Velltra AB strävar efter att tillhandahålla produkter och tjänster av högsta kvalitet till våra kunder, vi tar alla reklamationer på allvar. Vi förstår att problem kan uppstå då och då, och vi vill säkerställa att vi tar itu med dina problem på ett snabbt och effektivt sätt.
Om du har ett klagomål om någon aspekt av vår verksamhet uppmanar vi dig att meddela oss så snart som möjligt. Du kan göra detta genom att kontakta vår kundtjänst direkt online eller per telefon. Vårt team kommer att lyssna på dina problem och arbeta med dig för att hitta en lösning. När du kontaktar oss med en reklamation, vänligen ange så mycket information som möjligt, datumet då det inträffade och all relevant order- eller kontoinformation. Detta kommer att hjälpa oss att undersöka saken noggrant och svara dig så snabbt som möjligt.
Alla priser är inklusive moms. Vi reserverar oss för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer helt överens med produkten. Velltra.se reserverar sig för pris-, text- och bildfel.
Ångerrätt
Konsument
För privatpersoner tillämpar Velltra.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Velltra.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” eller "Beställningsvara" i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. levande växter, gräsfrö, golv och batterier.
Ångerrätt erbjuds inte på medicinsk (hygien) relaterade produkter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.
- Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Velltra.se inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via mail till kontakt@velltra.se. Ange ordernummer, artikelnummer och antal på det du önskar returnera.
- Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Om varan har original garanti tejp får förpackningen EJ brytas, retur blir inte godkänd.
Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Velltra.se debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.
Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär.
Vi ber er att returnera varan i originalförpackning, annat godkännes EJ. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med Velltra.se.
När returnerad vara är åter på Velltra.se eller vår samarbetspartners lager återbetalas varans belopp exklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen.
Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift!
Vid retur efter att tiden för ångerrätten löpt ut har Velltra.se rätt att debitera s.k. returavdrag som bestäms av respektive tillverkare i anslutning till returen. För mer information vänligen kontakta kundservice via mail.
På det belopp som återbetalas har Velltra.se rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.
Velltra.se återbetalar/krediterar kund så fort returen är mottagen och behandlad av Velltra.se eller vår samarbetspartners lager.
Vid kortbetalning/banköverföring
Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.
Vid faktura/delbetalning
Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail. Vi gör en kreditering på fakturan (- returkostnad) och skickar kopia på kreditfaktura via mail. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.
Spara alltid följesedeln/kvitto på inlämnat gods tills returen är godkänd av Velltra.se.
Vid retur från kund till Velltra.se, står kunden för skador som kan uppstå under transporten om du som kund inte använder original emballage.
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för outlöst paket som gått i retur.
Retur
Kontakta alltid Velltra.se för att rapportera en retur. Kund måste även rapportera returen till SVEA om kund valt faktura som betalsätt och denna inte än inbetald ännu.
Om du önskar att returnera hela eller delar av din order måste du meddela oss om detta inom 14 dagar efter du mottagit din leverans. Du som kund (privatperson) har enligt lag 14 dagars retur-/ångerrätt.
Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden och en returfraktsedel (PDF-fil) via mail.
Efter kund mottagit returfraktsedel från Velltra.se ska returen skickas in inom 7 dagar.
Returer kan endast ske genom returfraktsedel som vi tillhandahåller! Retur sändningar som bokats av kund godkännes EJ!
Observera att vissa produkter (t.ex tillverknings-/beställningsvaror eller varor med original garanti tejp) godkänns returen ej vid bruten förpackning.
Vi rekommenderar alltid att fakturan betalas in i sin helhet för att undvika eventuella avgifter från SVEA (påminnelseavgift/inkasso)
Efter kund rapporterat retur till Velltra.se och mottagit returfraktsedel måste kund även meddela SVEA om returen, SVEA kan då förlänga förfallodatumet. När Velltra.se mottagit och behandlat returen krediteras fakturan så returkostnaden kvarstår att betalas (+ eventuella avgifter från SVEA vid delbetalning)
Beställningsvara - Retur
Varor märkta med Beställningsvara har särskilda villkor för retur. Kontakta alltid Velltra.se för att rapportera en retur. Kund måste även rapportera returen till SVEA om kund valt faktura som betalsätt och denna inte än inbetald ännu.
När returnerad vara är åter på Velltra.se eller vår samarbetspartners lager återbetalas varans belopp exklusive eventuella leveranskostnader. Det tillkommer fraktkostnad för returen. Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden. Beställningsvaror för endast returneras i hela förpackningar/pallar, ej bruten förpackning/pall.
Velltra.se återbetalar/krediterar kund så fort returen är mottagen och behandlad av Velltra.se eller vår samarbetspartners lager.
Vid kortbetalning/banköverföring
Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.
Vid faktura/delbetalning
Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail. Vi gör en kreditering på fakturan (- returkostnad) och skickar kopia på kreditfaktura via mail. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.
Exempel på beställningsvaror: Marksten, cellplast, stängselnät och takpannor.
Vem betalar returfrakten?
Kunden står själv för returkostnad. Kontakta oss via telefon eller e-post för returfraktsedel. Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. Vid reklamationsärende behövs returfrakt ej betalas av kunden.
Reklamation
Om varan/varorna du mottagit har synliga skador ska detta anmälas till chauffören omgående och noteras på fraktsedel samt handscanner och skickas in till Velltra.se så fort så möjligt. Dolda skador ska felanmälas inom 5 arbetsdagar från mottagandet.
Kund kan skicka in en felanmälan via Velltra.se hemsida, hittas längst ner på under SNABBLÄNKAR eller via mail.
Bilder ska alltid medfölja en anmälan. Detta gör du genom att skicka in bilder till Velltra.se via mail till kontakt@velltra.se, ange ditt ordernummer, artikelnummer och antal på varan/varorna som är skadade.
Vid synliga skador på emballage eller gods (hemleverans), begär att chauffören godkänner din anmärkning och att detta noteras på fraktsedel/handscanner. Ta bilder själv och gör felanmälan via Velltra.se.
Vid synliga skador på emballage eller gods (leverans till ombud). Vi rekommenderar att kund tar bild på paketet och EJ tar emot sändningen utan låter den ligga kvar hos ombud. Begär att ombud gör notering på att sändningen är skadad och kontakta sedan Velltra.se genom att skicka in felanmälan via webbplatsen.
OBS! Synligt skadade varor som monterats av kund godkänner vi ej reklamation på.
Företag
I de fall som näringsidkare handlar hos Velltra.se så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 25 % av varans värde tillkomma eller de faktiska kostnader som leverantören av varan debiterar utöver kostnad för returfrakt.
Använd formuläret nedan för att göra reklamation/skadeanmälan.