- Innan du gör ditt köp ber vi dig att ta dig en stund att läsa igenom våra köpvillkor. Dessa villkor beskriver våra policyer och procedurer relaterade till beställning, frakt, returer och andra viktiga aspekter av inköpsprocessen.
- Alla priser är inklusive moms. Vi reserverar oss för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer helt överens med produkten. Velltra.se reserverar sig för eventuella pris-, text- och bildfel.
- Genom att göra ett köp från oss accepterar du våra köpvillkor och samtycker till att följa dem. Vi vill säkerställa att du får en positiv och njutbar upplevelse när du handlar hos oss, och våra köpvillkor hjälper till att säkerställa att vi kan ge dig bästa möjliga service.
- Om du har några frågor eller funderingar angående våra köpvillkor, tveka inte att kontakta vår kundtjänst. Vi är alltid glada att hjälpa dig och tillhandahålla ytterligare information eller förtydliganden som du kan behöva.
Villkor för reklamation & retur
Villkor för fakturabetalning
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Velltra.se överlåtna till Svea Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturan skickas normalt via mail om inte kund meddelat oss om annat.
Villkor för delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
Villkor för kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Företagsfaktura:
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Fraktvillkor
Leveranstid
Efter beställning är gjord skickas alla lagerhållande produkter till dig normalt inom 2-3 dagar. Beställningsvaror tar något längre tid, normalt ca 5 arbetsdagar om inget annat anges. Undantag gäller vissa “udda” orter där våra transportörer kör bestämda veckodagar, här kan längre leveranstid förekomma.
Fri leverans till serviceställe
- Boende inom Velllinge kommun har utlämningsstället Falsterbovägen 245. Välkommen till vår butik under våra öppettider.
De flesta produkter levereras till närmaste Schenker-utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. Ett fåtal produkter levereras till närmaste Postnord- eller DHL-utlämningsställe, om du är osäker på hur din order kommer levereras kontakta oss genom att ringa eller skicka ett mail. Ni får ett meddelande och sändningsnummer när varan är framme, därefter kan ni hämta ut er produkt när det passar er. Dock måste varan normalt hämtas inom ca 14 dagar. Närmre information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Kontrollera varan vid mottagandet.
- En expeditionsavgift på 59 kr tillkommer på alla ordrar oavsett betalsätt.
Observera! Du måste ange ett mobilnummer när du kommer till kassan då avisering skickas via SMS. Kontrollera så att numret stämmer innan du klickar på slutför köp.
Transportskador ska anmälas inom 7 dagar (inklusive dagen varan tas emot). Det är kundens uppgift att syna godset ordentligt direkt när varan tas emot så det inte finns några skador eller dolda skador på varan, anmälningar efter denna tid kan dessvärre ej behandlas.
Ej uthämtat paket
- För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad.
För ej uthämtade ombuds sändningar som skickats via Schenker tillkommer en returavgiftskostnad (50 kr) utöver den kostnaden som står angiven i tabellen nedan.
För ej uthämtade ombuds sändningar som skickats via DHL tillkommer en returavgiftskostnad (290 kr) utöver den kostnad som står angiven i tabellen nedan.
Returfraktkostnad
Vikt på paketet Returkostnad
< 1 kg 143 :-
1 - < 5 kg 223 :-
5 - < 10 kg 243 :-
10 - < 15 kg 263 kr
15 - < 20 kg 293 kr
Fri Hemleverans
- Tyngre och skrymmande varor levereras direkt hem till kund. Tyngre varor räknas vanligtvis som över 20 kg. Vill du veta mer om hur din order kommer att levereras så ring oss.
- Vissa varor är fraktbelagda, det ser man genom att det står "offert" under betalsätt när man kommer till kassan. När man klickar på "slutför köp" gör man ingen riktigt beställning utan man begär en offert. Vi kommer sen göra manuell beräkning av frakten och återkomma via mail med offert. Vi skapar offerten som en produkt på vår hemsida och skickar länken via mail färdig offert via e-post.
- Andra varor med hemleverans kan vara belagda med en fast fraktavgift. Detta framgår under rubriken ”Välj fraktsätt”.
- Om man vill gå vidare med ordern och beställa då går man in på länken och lägger varan i varukorgen, går vidare till kassan, skriver all kontaktinformation samt leveransadress, väljer något av betalningsalternativen som kommer upp och klickar på "Slutför köp".
- För hemleveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten,eller tomtgräns om du bor i villa. Kontrollera varan vid mottagandet, eventuella skador antecknas på försändelseavin med speditörens underskrift.
- Transportskador ska anmälas inom 7 dagar (inklusive dagen varan tas emot). Det är kundens uppgift att syna godset ordentligt direkt när varan tas emot så det inte finns några skador eller dolda skador på varan. Anmälningar efter denna tid kan dessvärre ej behandlas.
- Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Om man ej är på plats under överenskommen tid vid hemleverans kommer debitering för eventuella kostnader att ske!
Ändring av leveransadress
När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.
Leverans till öar
Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi fraktfritt till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt vilket kan, detta kan vi bistå med men normalt mot ett kostnadstillägg.
Priser & Leveranstid
Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Velltra.se rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.
Friskrivning
Vid eventuella fel i texter och bildmaterial friskriver vi oss ansvaret då vi använder oss av fabrikanternas uppgifter
PriceRunner Köpgaranti
- Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något skulle gå fel. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
- Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti
- Om du vill att ditt köp ska innefattas av Köpgarantin så måste din beställning vara addresserad till dig som privatperson. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är defekt, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig.
- Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. PriceRunner Köpgaranti lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
- För fullständiga användarvillkor och lista på kategorier som är undantagna besök PriceRunner.